Naisten Edustus lisäajalla voittoon 50-vuotisjuhlaottelussa
Naiset EdustusJulkaistu: 18.06.2024 09.24

Naisten Edustus lisäajalla voittoon 50-vuotisjuhlaottelussa

Paimion Hakan naisten edustusjoukkue pelasi lauantaina 50-vuotisjuhlaottelun, sillä tarkalleen samana päivänä 50 vuotta sitten pelattiin PaiHan naisten ensimmäinen Haka–MIFK-ottelu. PaiHan vuoden 1974 joukkue saapui viikonlopun otteluun kunniavieraina kutsuttuna. Ennen kotiottelun alkua seuran ensimmäiset naispelaajat esiteltiin yleisölle ja joukkueen valmentaja Soini Santala jakoi pelaajille PaiHan juhlamitalit.

50 vuotta sitten ottelu maarianhaminalaisia vastaan päättyi tasan 1–1. Myös viime lauantaina ottelu IFK Mariehamnia vastaan oli päättymässä tasapeliin, mutta PaiHa nousi jännittävien vaiheiden jälkeen lopulta lisäajalla 4–3 voittoon.

Juhlatunnelma kaikkosi nopeasti ottelun alkaessa, kun Maarianhaminan nopeajalkainen hyökkääjä Othilia Nordberg vei joukkueensa 5. minuutilla johtoon. PaiHan pelaajat reagoivat hitaasti puolustuspelaamisessa, mistä vierasjoukkue rankaisi iskemällä 12. minuutilla tilanteeksi jo 0–2.

PaiHan pelaajien pää pysyi kuitenkin juhlaottelussa kylmänä ja joukkue sai pelinsä uomiin. 14. peliminuutilla Meira Armantoa rikottiin rangaistuspotkun arvoisesti. Hakan toppari Siru Varjus ei epäröinyt pilkulta, vaan upotti voimakkaan laukauksensa verkkoon. Heti minuuttia myöhemmin nähtiin Hakan tasoitusmaali, kun Meira Armanto sijoitti Pinja Akkasen syötön maaliin. Haka iski kolme maalia neljään minuuttiin, sillä 17. minuutilla Akkanen katkaisi ylhäällä vierasjoukkueen heikon syötön ja viimeisteli pallon tyhjään maaliin. PaiHa pääsi tauolle johtoasemassa 3–2.

Toisella jaksolla IFK Mariehamn otti ottelusta jälleen kuskin paikan ja vyörytti PaiHan päätyyn nopeita hyökkäyksiä. 74. minuutilla vierasjoukkue riisti hyvän yläprässin ansiosta pallon, mistä se kiitti iskemällä tasoitusmaalin 3–3. Maarianhamina jatkoi painostustaan ja PaiHa yritti selviytyä. Vierasjoukkue sai ottelussa yli kymmenen kulmatilannetta, mutta PaiHa puski ja siivosi pallot topparinsa Veera Leppäahon johdolla.

Juhlaottelua seuraamaan saapuneet 120 katsojaa jännitti, saako PaiHa taisteltua ottelusta tasapelin. Toisella lisäminuutilla juhlatunnelma kuitenkin repesi Soikalla, kun Pinja Akkanen ohjasi 17-vuotiaan hyökkääjän Siiri Seikkulan laukauksen maaliin. PaiHan naiset todellakin tarjosivat yleisölle 50-vuotisjuhlaottelun arvoisen esityksen.

PaiHan päävalmentaja Sami Haltia iloitsi jännittävän ottelun ja hienon tapahtuman jälkeen:

- 0–2 tappioasemasta nousu osoittaa pelaajilta henkistä vahvuutta. Vastustaja oli toisella jaksolla vahvempi, mutta puolustimme uhrautuvasti. Hieno juhlaottelu toi varmasti vielä lisää tahtoa voittaa. Tästä on hyvä lähteä kesälomille sarjan kärjen tuntumassa.

Paimion Haka on tällä hetkellä Naisten Kolmosessa lohkonsa kolmantena seitsemällä voitolla ja kahdella tappiolla. Joukkueen ottelut jatkuvat perjantaina 19.7. kotiottelulla Turun Tovereita vastaan.