PaiHan Siina Kossalla nousujohteinen Helmariturnaus
SeuraJulkaistu: 27.06.2024 11.26

PaiHan Siina Kossalla nousujohteinen Helmariturnaus

Paimion Hakan T14–13-joukkueessa pelaava Siina Kossa pelasi vuonna 2010 syntyneiden Helmariturnauksessa. PaiHan maalivahtivalmentaja Niko Hörkkö oli mukana turnauksessa toista kertaa.

Vuonna 2010 syntyneiden Helmariturnaus järjestettiin 16.–19. kesäkuuta Eerikkilässä. Turnaus on tärkeä pelaaja-, valmentaja- ja erotuomarikoulutustapahtuma, jossa pelaajien tarkkailu ja kehittäminen on keskiössä. Tämän vuoden Helmariturnaukseen osallistui 160 aluevalmentajien valitsemaa pelaajaa eri puolilta Suomea. Kahdeksaan joukkueeseen jaetut pelaajat ottivat toisistaan mittaa neljän päivän aikana.

PaiHaa turnauksessa edustaneen Siina Kossan turnaus sujui nousujohteisesti:

– Turnaus sujui kokonaisvaltaisesti hyvin. Oletettua oli, että pelien taso on todella kovaa ja sitä se myös oli. Ensimmäinen peli sujui itseltäni kohtalaisen huonosti, mutta peli peliltä oma suoritus parani. Turnauksen aikana maalitilikin aukesi, mikä ilahduttaa itseäni. Turnauksessa pelasin itselleni hieman vieraampaa pelipaikkaa, joka toi pieniä haasteita omassa pelaamisessa, mutta turnauksen ansiosta pelipaikka tuli tutummaksi. Tämäkin kasvatti itseäni ottamaan vastaan mukavuusalueeni ulkopuolella olevia haasteita, Kossa kertoo.

Neljäpäiväinen turnaus sisälsi harjoittelua, pelaamista ja pelaajakoulutusta, jossa käytiin läpi muun muassa alue- ja maajoukkuetoiminnan pelillisiä periaatteita ja urheilijan arkea.

– Turnauksesta mieleeni jäi hyvin kiinnostavat koulutukset, joista toisessa ilmeni mm. kuinka tärkeässä roolissa voima- ja nopeusharjoittelu on esimerkiksi vammojen ehkäisyssä. Näihin tulen myös panostamaan omassa arjessani.

Helmariturnauksesta alkaa alueellinen maajoukkuetoiminta eli aluetoiminta, jossa syksystä lähtien 1,5 vuoden ajan pelaajille järjestetään leirejä. Aluetoiminnassa tutustutaan maajoukkuetoiminnan arvoihin ja pelitapaan.

Kossan 2010-ikäluokka pääsee pelaamaan kansainvälisiä otteluita jo syyskuussa, kun pelaajista valitaan joukkue Serbiaan UEFA Development -turnaukseen. Vuonna 2010 syntyneet pelaajat ovat myös runkoikäluokka, josta muodostetaan joukkue vuonna 2027 pelattavaan alle 17-vuotiaiden EM-lopputurnaukseen. Tämä on yksi Kossan selkeistä päätavoitteista:

– Tulevaisuuden suhteen suurin lähitavoitteeni on päästä edustamaan Suomea vuoden 2027 EM-kilpailuihin. Tämän ohella tavoitteitani ovat päästä tuleviin junnumaajoukkueihin, pystyä treenaamaan ja pelaamaan ehjänä ilman loukkaantumisia, päästä peruskoulun loppuessa urheilulukioon ja ylipäätään kehittyä parhaimmaksi versioksi itsestäni jalkapalloilijana.

Paimiolaista maalivahtiosaamista Helmariturnauksessa

Paimion Hakan maalivahtivalmentaja Niko Hörkkö osallistui Helmariturnauksen ohessa järjestettävään maalivahtivalmentajien koulutukseen toista kertaa. Hän oli tiivisti osana turnaukseen osallistuvan Team Nyströmin valmennustiimiä. Samaisessa joukkueessa pelasi Siina Kossa, joten Hörkkö näki tämän pelin läheltä:

⁠– Siinan turnaus oli tosi nousujohteinen. Eka peli oli todella haastava kaikille, pelaajille ja valmennukselle myös. Hävisimme turnauksen voittajalle suurin lukeminen, mutta lopuissa turnauksen matseissa oltiin paljon parempia ja taisteltiin jokaista vastaan voitosta. Siina joutui myös pelaamaan vähän normaalista poikkeavaa roolia - toista kärkeä. Ekan pelin jälkeen laskimme hänet 10-paikalle pelaamaan, jossa hän oli todella isossa roolissa pelin avaamisessa ja hyökkäämisessä. Siina tarttui hienosti haasteeseen ja pelasi mielestäni todella hyvän turnauksen. Oli valmennustiimin mielestä meidän joukkueen turnauksen top-3 pelaaja, Hörkkö kertoo.

Valmennuksen lisäksi Hörkön turnauspäivät sisälsivät muun muassa maalin takaa pelien ja harjoitusten kuvaamista, klippien tekemistä pelin sisäisistä tapahtumista sekä palavereja maalivahtien, joukkueen ja valmennustiimin kanssa. Turnauspäivät venyivätkin helposti pitkiksi:

– Herätyskello soi klo 06 aamulla ja nukkumaan pääsi noin klo 01 yöllä.

Valmennustiimin jäsenet saivat itse jakaa roolit keskenään. Hörkkö vastasi Team Nyströmin pelin avaamisesta sekä hyökkäys- ja puolustuspään kulmapotkuista.

– Vaikka olenkin ollut aiemmin mukana Helmari- ja Huuhkajaturnauksissa, tuli tänäkin vuonna opittua lisää.

Lue lisää Helmariturnauksesta Palloliiton sivuilta.

Teksti ja kuvat: Pinja Akkanen